Casa Ștefan Niculescu

Intrarea Sublocotenent Constantin Stăniloiu nr. 4, sector 2, București

În mahalaua Mătăsari, orașul a avut dintotdeauna un mod particular de a fi locuit și trăit. Farmecul zonei (arhitectural și nu numai) derivă, printre altele, și din felul în care casele se așează în loc, cu verticala redusă și cu o orizontală mult extinsă în adâncimea lotului și dincolo de poartă, în strada care este luată în posesie. În țesutul tradițional și dezvoltat organic, fundăturile și intrările și-au făcut loc printre parcele înguste, pentru a trasa urmele unor principii moderne de compoziție urbană, începând cu finalul sec. al XIX-lea și până în prima jumătate a sec. al XX-lea.

Aceste inserții, care au densificat și valorificat eficient terenul, au dat naștere unor fragmente de oraș ce își duc viața într-o oarecare intimitate. Racordate la tumultul stradal, fundăturile și intrările se retrag în propria lume, având o prezență domestică de sine stătătoare. Intrarea Constantin Stăniloiu, conturată între anii 1930-1945, reprezintă o astfel de intarsie urbană prinsă de strada Mătăsari. Aceasta pivotează la colțul străzii cu un imobil interbelic modernist, limbaj arhitectural preluat și de casa imediat următoare, în care a locuit muzicianul Ștefan Niculescu. Volumele construite se articulează după reguli geometrice simple și clare. Estetica epurată își permite singura derogare de la rectangularitatea compozițională a fațadei prin liniile ondulate ale olanelor dispuse deasupra intrării, deasupra golului principal de la parter și la nivelul cornișei. Din exterior se poate citi dispunerea spațiilor interioare. Corpul care avansează ușor, iese discret din planul casei, se întoarce poligonal la colț spre propria curte, bucurându-se de ferestrele ample și lumină abundentă este cel ce adăpostește principalele spații: livingul de la parter și „salonul muzical”, camera de lucru de la etaj. Conținătorul spațiilor secundare și al dormitoarelor este volumul puțin retras de la stradă, ce urcă mai mult pe verticală și privește spre exterior prin goluri de forme simple.

Spațiile locuirii s-au bucurat concomitent de retragerea casei cu grădină față de strada mare și de privilegiul oferit de proximitatea față de bulevardul Pache Protopopescu și de mai multe repere ale cartierului aflate imediat lângă: Biserica Iancu Vechi Mătăsari, nucleu al zonei și fostul Cinematograf Popular (Pache).

Andreea Mihaela Chircă